هوش مصنوعی برای نویسنده امروزی

هوش مصنوعی برای نویسنده امروزی

حتما در این مدت اخیر نام ChatGPT را به‌وفور شنیدید یا از آن استفاده کردید. “GPT” مخفف Generative Pre-Trained Transformer است. این ابزار هوش مصنوعی به‌زودی جز جداناپذیر زندگی انسان خواهد شد. بعضی‌ها این را یک پیشرفت و گام بزرگ می‌دانند و عده‌ای دیگر آن را موضوعی نگران کننده می‌پندارند. اما هوش مصنوعی در زندگی یک نویسنده و فرایند خلق یک کتاب چه تاثیری دارد؟

ChatGPT می‌تواند به راحتی آب خوردن داستان‌ها و مقالاتی را در عرض چند ثانیه خلق کند و این قضیه بسیاری از نویسندگان را دچار یک بحران عمیق وجودی کرده است. دیگر  نمی‌دانیم که آیا در حال ناپدیدشدن هستیم یا این هوش مصنوعی واقعا کمک بزرگی برای ما خواهد بود. دیوید سداریس در مراسم جوایز ادبی PEN آمریکا گفت: «فکر نمی‌کنم شغل هیچ‌کس ایمن باشد».

ما در یک نقطه عطف هستیم و این حس وجود دارد که همه چیز در حال تغییر است. ChatGPT دو ماه پس از راه‌اندازی به 100 میلیون کاربر فعال رسید و تا سال 2023 بیش از 13 میلیون بازدیدکننده روزانه داشته است. خود من یکی از طرف‌داران پروپاقرص هوش مصنوعی هستم و هر پیشرفت در این زمینه برایم شگفت‌انگیز است؛ اما این میزان کاربر و استفاده از این ابزار این سوال را به وجود می‌آورد که از هوش مصنوعی چه می‌خواهید؟

شاید ادعای تسلط آدمی بر روی این فناوری قدرتمند باعث آسودگی خاطر شود و همه چیز تحت کنترل باشد؛ اما واقعا استفاده از این ابزار قدرتمند برای نویسندگان چه سودی دارد؟

هوش مصنوعی در همه زمینه­‌ها به‌سرعت در حال رشد است. این ابزارها می­توانند در ویرایش، تحقیق، پیدا کردن ایده‌های تازه، ایجاد محتوا و بررسی کپی نبودن مطالب به‌تمامی نویسندگان کمک کنند.

بیاید با چند ابزار هوش مصنوعی مخصوص نویسندگی آشنا شویم!

openai.com

ChatGPT، ایجاد شده توسط OpenAI، در نوامبر 2022 به وجود آمد و همه چیز را تغییر داد. با یک اعلان، چت ربات هوش مصنوعی، حجم وسیعی از داده‌های اینترنت (از جمله کارهای منتشر شده شما) را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، به دنبال الگوها می‌گردد و متن و محتوا خلق می‌کند. می‌توانید از آن بخواهید که مقاله و داستان بنویسد، توصیه‌هایی ارائه کند و تحقیق کند. هرچند نمی‌توانم به‌طورقطع بگویم استفاده از یک داستان خلق شده توسط یک هوش مصنوعی کاری درست و اخلاقی است یا نه اما برای تحقیق در فرایند داستان‌نویسی مفید و کارساز است.

Wordtune Spices

این هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا ایده‌هایی متفاوت پیدا کنید یا مقاله خود را گسترش دهید. اشتباهات املایی و نقطه‌گذاری را مشخص می‌کند. این هوش مصنوعی به شما این امکان را می‌دهد که به محتوا یا مقاله خود کمی چاشنی اضافه کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید کار خود را با نقل‌قول‌های الهام‌بخش، جوک‌ها، حقایق تاریخی، قیاس‌ها، استدلال‌های متقابل و موارد دیگر جذاب کنید.

Storylab.ai

اگر وبلاگ می‌نویسید، این ابزار هوش مصنوعی ایده‌های محتوایی را در اختیارتان می‌گذارد. همچنین می‌تواند یک ساختار متن و یک مقدمه بنویسد یا ایده‌هایی برای پیدا کردن یک عنوان مناسب به شما بدهد. اگر در نوشتن زیرنویس یا عنوان برای ویدئوهای یوتیوب یا سایر رسانه‌های اجتماعی مستاصل هستید، این ابزار هوش مصنوعی نیز این کار را انجام می‌دهد.

Hemingwayapp.com

هدف این برنامه، همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، ساده‌تر کردن نوشته‌ی شماست. جملات پیچیده، مفعول، قیدها و افعال را در رنگ‌های مختلف برجسته کرده تا نشان ‌دهد کدام اجزای جمله باید در متن بمانند. همچنین کلماتی را که جایگزین ساده‌تری دارند را به شما پیشنهاد می­دهد و جملاتی که نسبتاً سخت‌ خوانده می‌شوند را محاسبه می‌کند.


باتوجه‌به گسترش سریع دنیای ابزارهای هوش مصنوعی، به‌زودی همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و در آینده برخی از شغل‌ها از بین خواهد رفت؛ اما انسان خلاق در آینده چه نقشی خواهد داشت؟ آیا ممکن است روزی کتابی که توسط یک هوش مصنوعی نوشته شده است در دستانمان باشد؟

تا آن روز، آماده تسلیم شدن نیستم! می­توان با کمک هوش مصنوعی متن و نوشته‌های خود را بهتر کرد، برای تحقیق از آن کمک گرفت و ایرادات متن را برطرف کرد. تا اینجا هیچ مورد غیراخلاقی وجود ندارد؛ بنابراین فعلا می‌توانم به نوشتن ادامه دهم و دنیاهای خودم را خلق کنم.

استعاره ای از زندگی

1402/01/05

نوشتن در ژانر علمی تخیلی

1402/01/05

2 نظر در هوش مصنوعی برای نویسنده امروزی

  1. اینکه هوش مصنوعی بیاد جای انسان رو به طور کامل بگیره موضوعی نگران کننده‌س.

    پاسخ
    • من هم دوست دارم این دوره رو ببینم هم نه!

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *