10 راز ژورنال نویسی

10 راز ژورنال نویسی

داشتن یک دفتر خاطرات (ژورنال) می‌تواند یک یادگاری از خاطرات کودکی و دوران جوانی باشد. در داخل دفتر خاطرات، ممکن است آخرین شایعات مربوط به معلم و دوستان دوران مدرسه را نوشته باشید، یا شاید فقط چند ابله بی‌فکر را خط‌خطی کرده باشید. هر چه که بزرگ‌تر شدید، احتمالا  ایده نوشتن در دفترچه خاطرات را  رها کرده باشید؛ زیرا زندگی واقعی و مسئولیت‌هایتان سر به فلک کشیده است. علاوه بر این، با پیشرفت تکنولوژی، کامپیوتر و موبایل­ها به جعبه‌ای جادویی به‌عنوان نگهبان کلمات تبدیل شدند و قلم و کاغذ به آرامی از زندگی روزمره ما فاصله گرفته است. اکنون، ایده نوشتن خاطرات روزانه (ژورنال نویسی) ممکن است کودکانه و ابتدایی به نظر برسد.

اگر  جریان ذهن خود را در رکودی سخت و طاقت‌فرسا می‌­بینید و نیاز به یافتن راهی برای حفظ جریان ایده‌های خود دارید، ژورنال نویسی به دلایل مختلف می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. ژورنال‌ها به شما اجازه می‌دهند آزادانه احساسات خود را بدون هیچ سانسوری بیان کنید و حتی زندگی روزمره خود را کمی هیجان‌انگیزتر کنید. اگر دوست دارید بدانید که چگونه بیشتر بنویسید و نوشتن روزانه را به عادت همیشگی خود تبدیل کنید، به فهرست زیر توجه کنید.

 

  • اول و مهم‌تر از همه، ژورنال شما دوست شماست

دفتر خاطرات یا ژورنال به‌عنوان دوست شما عمل می‌کند. تابه‌حال مستأصل برای پیش‌بردن ایده‌های خود به یک صفحه خالی در رایانه خیره شده‌اید؟ ژورنال شما آماده شنیدن همه چیز در مورد ناامیدی شماست. آیا به‌تازگی یک دوران به‌خصوص طولانی را به پایان رسانده‌اید و به کار سخت خود افتخار می‌کنید؟ شادی خود را روی یک کاغذ تازه به تحریر دربیاورید. انجام این کار از دو جهت کمک می‌کند. اول، همه می‌دانند که صحبت کردن در مورد احساسات می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و احساس سبکی در سر و قلب شما ایجاد کند. نوشتن در یک دفتر مخصوص، مأمنی امن برای  احساسات شما خواهد بود. اما علاوه بر این عمل نوشتن، ذهن شما را فعال می­کند و راحت­تر می­توانید به مسائل، احساسات و مشکلات خود از بعد دیگری نگاه کنید. دوم، همیشه می‌توانید به مطالب قبلی نگاه کنید تا زمان‌هایی را که بر سختی‌ها غلبه کرده‌اید و موفق شده‌اید، یادآوری کنید. با مرور مطالب گذشته متوجه میزان رشد خود شده و بیشتر از هر زمان دیگری به خودتان افتخار می­کنید. مرور نوشته‌های قبلی‌تان می‌تواند به شما در سفر نوشتن الهام‌بخش کمک کند. همچنین می‌توانید تمام پیشرفت‌های خود را در طول زمان پیگیری کنید.

  • هر زمان، زمان “نوشتن” است

بهترین زمان نوشتن چه موقع است؟ از مزایای بزرگ داشتن یک دفتر مخصوص این است که هر زمانی زمان مناسبی است! اگر فردی سحرخیز هستید، صبح به‌محض بیدار شدن فرصتی عالی برای ثبت رویاهای شب گذشته و الهاماتی برای برنامه‌ریزی اهداف آینده است. اگر بعداز‌ظهر به اوج شکوفایی خود می­رسید، یادداشت برخی از افکار در این دفتر می‌تواند راهی مناسب برای پردازش و دسته‌بندی آنچه در ذهنتان می‌گذرد باشد. اگر شب­ را بیش از هر زمان دیگری دوست دارید، همیشه می‌توانید افکار  خود را قبل از خوابیدن یادداشت کنید. هرگونه ناراحتی و درگیری را از قلب و ذهن خود دور کرده و برنامه‌ای مناسب برای فردای خود برنامه‌ریزی کنید.

  • روز خود را با نوشتن پردازش می‌کنید

نوشتن در یک ژورنال برای پردازش وقایع روزتان بسیار مفید است. آیا اتفاق باورنکردنی رخ داده است؟ آن را یادداشت کنید و همه جزئیات را بسط دهید. این نه‌تنها سازنده و موثر است، بلکه هیجان‌انگیز است و می‌تواند رنگ و روح بیشتری به روز شما ببخشد. آیا یک روز عادی بدون هیچ اتفاق شگفت‌انگیزی داشتید؟ آن را بنویسید، اما یک چیز طنز در آن اضافه کنید. برخی از دیالوگ‌ها را تغییر دهید، یک پیچش داستانی هیجان‌انگیز اضافه کنید، یا یک شخصیت بسازید. چیزی که در مورد نوشتن رویدادهای روزانه بسیار خوب است این است که هر روز اتفاقاتی برای ما می‌افتد، بنابراین هرگز زمانی وجود نخواهد داشت که ایده‌های شما تمام شود. این فعالیت باعث افزایش قدرت تمرکز در زندگی روزمره می‌شود و شما را از رویدادهایی که در اطرافتان رخ می‌دهد آگاه‌تر می‌کند و پس از مدتی به طور خودکار به جزئیات خلاقانه و روشنگری فکر می‌کنید.

زمان‌های مرده خود را احیا می‌کنید

اگر اغلب لحظات پیش‌پاافتاده‌ای دارید، مانند یک رفت‌وآمد طولانی روزانه با مترو، چرا با همراه‌داشتن ژورنال خود، آن را بسیار جالب‌تر نکنید؟ نوشتن در دفتر مخصوص  خود در این لحظات که به‌نوعی زمان مرده محسوب می‌شوند، فرصتی عالی برای تبدیل لحظات کسل‌کننده به لحظات سرگرم‌کننده است. هیچ ایده‌ای ندارید؟ در مورد افراد اطرافتان بنویسید. نوشتن در مورد افراد دوروبرتان می‌تواند تنها یک مشاهده ی ساده باشد، یا می‌توانید کمی چاشنی به سناریو اضافه کنید و داستانی مهیج برای خود خلق کنید!

  •  هیچ الزامات ضروری وجود ندارد

کارهای دیگر شما ممکن است الزامات خاصی مانند تعداد کل کلمات، درخواست‌های قالب‌بندی، یا مهلتی برای اتمام کار داشته باشند. این فشارها می‌توانند بر جریان خلاقیت شما فشار وارد کنند، زیرا نگرانی دائمی در مورد برآورده‌کردن ضروریات لازم همیشه در خط مقدم ذهن شما قرار دارد. ولی در ژورنال نویسی، این نگرانی‌ها وجود ندارد. شما می‌توانید به مقدار دلخواه یا کم بنویسید. می‌توانید یک داستان کوتاه یا طولانی بنویسید یا به‌سادگی یک یا دو کلمه را یادداشت کنید که ممکن است برایتان جالب باشد. می‌توانید جلو، عقب، در گوشه‌ی صفحه بنویسید یا در وسط صفحه درشت و بزرگ بنویسید. هیچ قانونی وجود ندارد؛ بنابراین آزادی کامل دارید. این آزادی می‌تواند به شما رهایی خوبی از چهارچوب‌های اغلب سفت و سختی بدهد که ممکن است مجبور باشید از آن پیروی کنید.

  • اجازه ندهید ایده‌ها از شما فرار کنند

آیا تابه‌حال از آن لحظاتی را تجربه کردید که ناگهان یک ایده عالی برای کارتان به ذهنتان می‌رسد و چیزی دم‌دست برای به‌سرعت یادداشت کردن و به دام انداختن ایده ندارید؟ و وقتی در نهایت فرصت نوشتن آن را پیدا کردید، ایده به‌سرعت برق و باد از ذهنتان فرار کرده و شما ناامید شدید. اگر ژورنال نویسی را به عادت خود تبدیل کنید، دیگر هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. هر زمان که از هر چیزی الهام گرفتید، فقط باید دفتر  خود را بیرون بیاورید و یک یادداشت ساده بنویسید تا دیگر مجبور نشوید که فقط به حافظه تکیه کنید. حالا، می‌توانید مطمئن باشید که دیگر آن ایده را فراموش نخواهید کرد.

  • بدون حواس‌پرتی بنویسید

به همان اندازه که فناوری روز دنیا عالی است، با عیب‌های هم همراه است. نوشتن بر روی لپ‌تاپ و موبایل به این معنی است که اینترنت فقط یک کلیک با شما فاصله دارد و اعلان‌هایی مانند ویدئوهای یوتیوب، فیس‌بوک و اینستاگرام یا گیف‌های گربه، به‌راحتی حواس شما را از آزادانه نوشتن پرت می‌کند. این اتلاف وقت‌ها می‌توانند شما را از نوشته‌هایتان دور کنند و از اهداف نوشتنتان عقب بیندازند. با داشتن یک دفتر مخصوص برای ژورنال نویسی، هیچ حواس‌پرتی دیگری وجود ندارد که بتواند توجه شما را از این ‌سو به آن سو ببرد. شما کاملاً روی نوشتن متمرکز هستید که به افزایش تمرکز و دامنه توجه شما کمک می‌کند. اگر هم یک نویسنده نوپا هستید این ویژگی به طور مداوم در سفر نوشتن شما کمک می‌کند.

  • ژورنال نویسی یک پل ارتباطی با اعماق وجود شما است

شاید این نصیحت را شنیده باشید که وقتی از کسی ناراحت هستید، باید بنویسید که چه احساسی دارید و چه می‌خواهید به او بگویید. می‌توانید آزادانه و با خیالی راحت هر چیزی که آزارتان داده را بر روی کاغذ بیاورید. پس از پایان نوشتن، می‌توانید این کار را انجام دهید: صفحه یادداشت خود را جدا کرده، آن را خرد کنید و در سطل زباله بیندازید. این عمل نه‌تنها احساس آرامش به شما می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا پرونده مسائل گذشته که ممکن است عامل حواس‌پرتی‌تان باشد را ببندید. این کار به شما امکان می‌دهد روی مسائل فعلی بیشتر تمرکز کنید.

  • نباید فقط راجع به خودتان باشد!

گاهی اوقات، ممکن است از اینکه همیشه در حال نوشتن در مورد روز خود یا احساساتی که ممکن است تجربه کنید، خسته شوید. خوشبختانه، راه‌حلی برای آنچه باید در ژورنال خود بنویسید وجود دارد. دنیای اینترنت همیشه در دسترس شماست. با کمی سرچ و گشت‌وگذار می‌توانید مطالب کوتاه و جالبی همچون داستانک، داستان کوتاه یا جملات قصاری که مضمون و نثر آن‌ها قلب شما را نشانه گرفتند را در دفتر خود یادداشت کنید. حتی می‌توانید بخشی از کتاب موردعلاقه خود را رونویسی کنید. گزینه‌های بی‌پایانی وجود دارد که می‌تواند ژورنال شما را متفاوت کند.

  • در نهایت، ژورنال‌های خود را نگه دارید

برخی از موفق‌ترین نویسندگان، دفترهای ژورنال خود را نگه داشته‌اند. از ویرجینیا وولف تا فرانک کافکا تا دیوید سداریس، بسیاری از نویسندگان مشهور و موفق در کنار خود به نوشتن روزانه در این دفترها مشغول بودند. برخی از این نویسندگان حتی در آثار بعدی خود، از یک توصیف کوتاه، یک عبارت، یک کلمه جذاب یا از تفکراتی که در دفترهایشان یادداشت کردند، استفاده کرده‌اند. اغلب  نویسنده‌ها از مزایای روحی – روانی نوشتن در ژورنال‌های خود بارها گفته‌اند. اگر آنها بلوک نویسنده داشتند، فقط در مورد آن می‌نوشتند و به قلمشان  اجازه می‌دادند تا بر روی کاغذ آزادانه حرف بزند. اگر نویسندگان موردعلاقه شما از نوشتن روزانه الهام گرفتند، شما هم می‌توانید!

 

همان‌طور که می‌بینید، ژورنال نویسی مزایای زیادی دارد. یک ژورنال به‌عنوان یک دوست و یک ابزار ارزشمند برای حفظ جریان خلاقیت عمل می‌کند. خواه برای افکار کوچک ساده وجود داشته باشد یا برای ایده‌های مهم‌تر از آن. علاوه بر این، همیشه در دسترس است و در هر زمانی از روز قابل استفاده است. اگر به این فکر می‌کنید که چگونه بیشتر بنویسید و نوشتار خود را بهبود ببخشید، یک دفتر زیبا بردارید و درک خود را از تغییرات روزمره یادداشت کنید!

ساعت رُند!

1401/11/05

زخم‌

1401/11/05

یک نظر در 10 راز ژورنال نویسی

  1. مطالبتون درباره نوشتن خیلی روان بود!
    ممنون・ᴗ・

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *