از چه کسی یاد می‌گیری؟

از چه کسی یاد می‌گیری؟

تا حالا فکر کردید که از چه کسانی چه چیزهایی یاد می­‌گیریم؟

بدون شک یادگیری از دیگران می­‌تواند یک راه بسیار موثر برای ارتقا دانش و توانایی­‌های شخصی­ باشد. اما همان‌طور که در هر موضوع دیگری نیز صدق می‌­کند، نباید کورکورانه از هر کسی چیزی یاد گرفت. تا این لحظه حتما پیش خودتان فکر می­‌کردید که آدمی می‌­تواند همیشه از هرکسی یک چیزی یاد بگیرد. امروز آمدم تا خلاف این تفکر را با شما مطرح کنم. در اینکه در تمام لحظات زندگی باید یک دانش‌­آموز در حال آموختن باشیم هیچ شکی نیست؛ اما این دانش‌­آموز راه زندگی نمی‌­تواند و نباید از هرکسی آموزش ببیند!

از چه کسی یاد می‌گیری؟

این سوال مهمی است و معمولا کمتر به جواب چنین سوالی فکر می‌کنیم. نمی‌توان عصر اطلاعات را انکار کرد. امروزه هرکسی و در هر زمینه‌ای که به تبحر و مهارتی رسیده باشد، قصد دارد دانسته‌های خود را به دیگران انتقال دهد. بعضی‌ها هم اصرار دارند که راه خم‌و‌چم زندگی را به ما آموزش بدهند و ما بدون آنکه شناختی از شخص مقابل و میزان دانش و تخصص او داشته باشیم این اطلاعات و آموزه‌ها را چشم و گوش بسته می‌پذیریم.

چرا مهم است که بدانیم از چه کسی یاد می‌گیریم؟

کتاب‌های انگیزشی در هر زمینه‌ای، استادهای متنوع در هر شاخه‌ای و برای هر کاری حضور دارند تا چراغی در تاریکی مسیر زندگی باشند؛ اما هرکسی مناسب نشان‌دادن راه مناسب برای ما نیست. درست است زندگی می‌­تواند یک پروسه از آزمون‌وخطا باشد اما آیا آن‌قدر زمان داریم تا تمام حرف و میان­برهای هرکسی را در زندگی خودمان امتحان کنیم؟ مسلما جواب منفی است برای همین باید شش‌دانگ حواسمان را جمع کنیم و با دقت بدانیم قصد داریم از چه افرادی چه نکات و اطلاعاتی را و با چه هدفی فرابگیریم. اجازه بدهید تا با یک مثال منظورم را بهتر روشن کنم.

به طور مثال این روزها کتاب‌های انگیزشی و کلیپ‌های آموزشی در زمینه ثروت‌آفرینی فراوان‌اند و ممکن است هرکدام از این کتاب‌ها و آموزش‌ها گنجینه‌ای از اطلاعات ناب باشند. ولی هرکدام از این اطلاعات و روش‌ها کارسازند؟ از کجا بفهمیم کدام یک از این آموزه‌ها نقطه عطفی برای تغییر در زندگی ما محسوب می‌شوند؟

درست در این لحظه است که اهمیت سوال «از چه کسی یاد می‌گیری؟» مطرح می‌شود! وقت ما در این دنیا محدود است و اگر بخواهیم تمام زمان خود را به همه‌ی کتاب‌ها، استادها و راه‌حل‌های مختلف اختصاص بدهیم، نه‌تنها دیگر فرصتی برای اجرا و عملی کردن آنها باقی نمی‌ماند بلکه فرصت زندگی کردن هم از کفمان می‌­رود.

چرا نباید از هرکسی بیاموزیم؟

موارد مهمی که باید حین انتخاب شخصی که قصد آموختن از او دارید را به خاطر بسپارید:

  • میزان تخصص و تجربه فرد
  • میزان دانش و منابع فرد
  • ارزش‌ها و باورهای فرد و میزان همسو بودن این ارزش‌ها با شما

به مثالی که در مورد کتاب‌ها و آموزه‌های ثروت‌آفرینی اشاره کرده بودم، برمی‌گردم. بی‌نهایت کتاب و اساتید انگیزشی و ثروت‌آفرینی وجود دارند؛ اما واقعا کدام یک از نویسنده‌های این کتاب‌ها، اساتید مربوطه به ثروت مدنظر خودشان رسیدند؟ چند درصد این افراد قلبا باور دارند که باید این راه و روش‌ها را با مردمان دنیا به اشتراک بگذارند؟

اگر نتیجه این راه و روش‌ها را در زندگی خود آن شخص به‌وضوح نبینیم پس چه دلیل منطقی و مناسبی وجود دارد که وقتمان را برای این افراد بگذاریم؛ چه برسد به نتیجه‌ای برسیم که خود فرد به این موفقیت مستولی نشده است.

ازاین‌رو، همیشه و در هر زمینه‌ای باید به سراغ کتاب یا اشخاصی برویم که علاوه بر داشتن تخصص و تجربه لازم، نتیجه مطلوب را از آن ایده و راه‌حل را در زندگی خودشان گرفته باشند.

غریبه‌ های نزدیک

1402/07/26

صفحات صبحگاهی

1402/07/26

4 نظر در از چه کسی یاد می‌گیری؟

  1. بی شک کاملا درست👌🏻🙏🏻🌹
    ممنون میشم چند نفر از این افراد و معرفی کنید.

    پاسخ
    • ممنونم از نظر خوبت.🌹
      مثلا اکثر افراد معروف و شناخته شده‌ای که کتابی در خصوص ثروت و پولدار شدن دارن،حتی خودشون کتاب رو ننوشتن. این ‌کتاب‌ها معمولا توسط نویسنده‌های سایه نوشته میشه و اطلاعات از لابه‌لای مصاحبه و حرف‌های شخص برداشت میشه.

      پاسخ
  2. یادگیری از فرد مناسب خیلی مهمه.
    چیزی که خیلی‌ها نسبت بهش بی‌تفاوت هستن!
    فرض کن میری کلاسی چیزی، آخر وقتی از اونجا بیرون میای همچنان سرگردونی!

    پاسخ
    • منم تجربه کلاس‌های این‌طوری داشتم که نمیدونم یعنی شخص مسلط نبوده تدریس کنه یا کلا براش مهم نبوده که هنرجو چیزی متوجه بشه یا نه! در کل در هر زمینه‌ای واقعا مهمه که چه افرادی رو انتخاب می‌کنیم که ازشون یاد بگیریم.

      ممنونم از همراهیت🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *